woensdag 20 april 2011

Twee kwaden

Jarenlang heb ik geweigerd om antidepressiva tot me te nemen. Antidepressiva kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind en ik wilde geen enkel risico nemen. Resultaat: al jarenlang voel ik me kut en ik heb nog steeds geen kind.

Ik ben eindelijk overstag gegaan. Mijn psychiater had me een paar namen gegeven van antidepressiva die volgens haar het minst kwaad kunnen bij een mogelijke zwangerschap. *proest* Alsof ik ooit zwanger zou worden en blijven, wat een slechte grap.

Enfin. Ik heb er een paar weekjes over nagedacht en besloten om Sertraline te gaan slikken.
"Oh maar die zou ik niet voorschrijven bij een zwangerschapswens" zei mijn huisarts. Nou, mijn psychiater wel en die behoort het te weten.
"Oh ik zie hier dat je ook bezig was of bent met zwanger worden. Dan moet je ermee stoppen." zei de apotheker. Jáhaaa! Ik weet het nu godverdomme wel, ik kan ook bijsluiters lezen. Mijn psychiater heeft het voorgeschreven omdat het godverdomme NOG schadelijker is als ik NIKS slik! Nee, dat heb ik niet tegen haar gezegd, maar dat dacht ik wel. Maar dit is mijn blog en dus mag ik schelden wat ik wil.

Klotezooi.

Met het doosje Sertraline in mijn tas ben ik weer naar huis gefietst. Keihard huilend. Is dit echt wel goed? Wat als ik zwanger raak *even met mijn ogen rollen* en mijn ongeboren kind blijkt een afwijking te hebben door mijn toedoen?
Na wat verder speurwerk vond ik op internet de volgende tekst:
Onbehandelde depressie is in de zwangerschap geassocieerd met spontane miskramen, complicaties in de zwangerschap, een verhoogd risico op hoge bloeddrukproblemen, en vaker opname van de baby op de couveuseafdeling. Acuut stoppen van medicatie in het algemeen kan aanleiding geven tot onthoudingsverschijnselen zoals slapeloosheid, verwardheid en agitatie en in het geval van een zwangere of kraamvrouw sterke kans op toename van psychische klachten met alle gevolgen van dien voor de moeder, de ongeboren baby of de pasgeborene. 

Oke, duidelijk.
Maar vervolgens lees ik ook weer dat het gebruik van dit medicijn in het laatste trimester van een zwangerschap de kans op PPHN vergroot. Een ernstige aandoening waar een baby zelfs aan kan overlijden. Nou, lekker dan.

Waarom kan ik me nou niet "gewoon" happy voelen, en "gewoon" een kind krijgen?
Het is ook nog maar afwachten of dit medicijn aanslaat en hoewel mijn schildklierwaarden nu binnen 'de norm' vallen kan het tóch ook gewoon stiekem wél aan mijn schildklier liggen want de ideale waarden liggen voor elk individu anders.

Ik weet het niet meer.

6 opmerkingen:

  1. Lieve Alex, ik hoop voor je dat het medicijn aanslaat en dat je je dan weer iets vaker happy kunt voelen. En daarnaast natuurlijk dat je gauw zwanger wordt en blijft! Knuffel van Meijke uit het hok!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook hier even een dikke knuffel.
    Ik weet verder even niet wat ik zeggen moet meis..
    Alle mogelijke peppers enz klinken mij wat te hol in mijn oren..
    Dus nu alleen een knuffel..

    nanette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieverd, ik mis je op het forum...
    Ik snap het wel hoor!Wil je sterkte wensen! En hoop dat de medicijnen je even wat rust kunnen brengen, volg je hart! Kus Jippiejee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Alexandra,

    Ik denk erg veel aan je. En o wat zou ik toch graag jou willen kunnen helpen. Als ik een toverstafje zou hebben, dan weet ik wel wat ik ermee zou doen. Maar ik heb het niet en weet ook niet hoe ik je kan helpen. Ik kan je alleen een hele dikke knuffel geven.

    Liefs,
    I S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Alex,

    Ik ben benieuwd hoe het nu gaat...ben je al begonnen aan de medicatie? Het zal nog wel even duren voordat het aanslaat natuurlijk?
    En stoppen jullie nu dan voorlopig met de IVF-pogingen? Wat een hartverscheurende keuze die je moet maken meid!!!
    Maar even heel nuchter gezien..mocht je zwanger worden dan ben jij het warme nestje en de rots in de branding voor je kindje en die heeft een Alex nodig die zich helemaal op en top voelt en de wereld weer aan kan. Dus beginnen bij de kip lijkt me een heel goed plan, hoe moeilijk ook om even niet te kiezen voor het ei... ;)

    Lieverd, houd ons op de hoogte via je blog, wees lief voor jezelf en ondertussen blijven wij voor je hopen, vurig wensen en rituele rondedansjes voor je doen zodat jouw diepste wens snel in vervulling zal gaan!

    Dikke vette KNUFFEL, sprokkel X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even een hele dikke Knuffel om te laten weten dat ik aan je denk!

    Liefs van Knuffel

    BeantwoordenVerwijderen